[:es]Internacionalización e inclusión, desafíos del emprendimiento en Chile[:en]Internationalization and inclusion: the challenges of entrepreneurship in Chile[:]

01 Julio 2017
[:es]
El país ha logrado posicionarse a nivel internacional como un referente en este ámbito. No obstante, diversos actores advierten la urgencia de sofisticar el ecosistema local, potenciando el salto de las startups a mercados globales, la inclusión de las mujeres y el desarrollo de la cadena de financiamiento.
 


Por Kamila Cortez 

En Chile sólo existe un emprendimiento Unicornio, es decir, aquellos que están valorizados en US$ 1.000 millones, siendo la categoría de startups más exitosas. Se trata de Crystal Lagoons, empresa fundada por Fernando Fischmann en 2007, quién inventó las lagunas artificiales. Si bien, este el único caso de éxito, hay coincidencia en que en los últimos años el país se ha convertido en un referente mundial en capacidad emprendedora.

Esto se confirma, por ejemplo, en el resultado del Global Entrepreneurship Index 2016, ranking elaborado por el Global Entrepreneurship Development Institute (GEDI), con sede en Washington, que mide el estado del ecosistema de emprendimiento de 137 países y que ubicó a Chile en el puesto 18, liderando a nivel regional.

El gerente subrogante de Emprendimiento de Corfo, Tadashi Takaoka, explica este avance, diciendo que a partir de 2014, de la mano de Start-Up Chile, la política estatal se centró en completar la cadena de financiamiento, potenciar la innovación, fomentar la transferencia de habilidades tecnológicas y sofisticar el ecosistema con soporte al emprendimiento.

“Era clave apoyar a los emprendedores en etapas de escalamiento y cerrar la cadena de financiamiento en momentos en que no consiguen recursos de inversionistas privados. Y, por otra parte, potenciar a distintos actores del ecosistema como coworks, redes ángeles y fondos de inversión”, plantea el ejecutivo.

Takaoka enfatiza que los últimos cuatro años también han estado marcados por el aterrizaje de esfuerzos internacionales, por ejemplo, Amazon, que comenzó a trabajar con startups y a ofrecer servicios en la nube. En otro ámbito, el MIT y Stanford realizaron cursos para emprendedores, y Singularity University aportó con la realización de eventos. “Chile se pegó un salto generando interés en el extranjero".

Takaoka destaca que entre 2011 y 2015 se financiaron 3.200 startups. Mientras que entre 2016 y 2017 dicha cifra aumentará a 1.000 por año. “De ese portafolio anterior solo el 9% era de regiones, hoy la misma cifra llega al 32%”.

Diversos actores reconocen que el programa Start-Up Chile de Corfo, creado en el año 2010, ha sido clave no sólo en el desarrollo de un ecosistema local, sino que ha posicionado a Chile como un referente de emprendimiento a nivel mundial.

Rocío Fonseca, directora ejecutiva de Start-Up Chile, comenta que el emprendimiento "ha mejorado mucho en términos de preparación. Siempre han habido emprendedores que tienen la ambición de salir al mundo, pero antes no se veía en la escala actual (…) La digitalización y apertura les permite darse cuenta que las soluciones pueden no sólo servir en tu país, sino también a otros".

Este programa, explica, ha sido un aporte en el financiamiento de fases tempranas, semilla, donde se genera la idea, se desarrolla un prototipo y se valida un producto. Luego, la línea scale de Start-Up Chile financia firmas con productos validados que requieren escalar o salir a mercados extranjeros. No obstante, advierte, falta cubrir la fase en que un producto está semi validado y que todavía es de alto riesgo, una etapa que se conoce como el valle de la muerte y donde “hay mucho por hacer”, afirma. “Los Venture Capital están funcionando bien, pero siguen el modelo tradicional de análisis de negocio, con flujos de caja”.

Políticas públicas

Otro de los actores que ha jugado un rol preponderante en el desarrollo del ecosistema chileno es la Asociación de Emprendedores de Chile (Asech). El gremio, que hoy reúne a más de 26 mil socios, fue creado hace cinco años por 40 emprendedores con el objetivo de representar a quienes estén impulsando un proyecto propio.

La presidenta de la entidad, Alejandra Mustakis, destaca que a la fecha han logrado avances claves en materia de políticas públicas, tales como la aprobación de la Ley de Empresas en un día, el impulso a la Ley de Reemprendimiento y una Reforma Tributaria adecuada a “nuestra realidad”.

"Desde el año pasado estamos trabajando en un programa de políticas públicas pro emprendimiento que impulsaremos durante los próximos años. Entre las 10 medidas propondremos el pago de 30 días de forma obligatoria y que el IVA sea cargado al comprador, un impuesto progresivo a la renta, dependiendo del tramo de facturación de la empresa; y un sistema laboral flexible que ayude a que la empleabilidad sea de forma más expedita", adelanta Mustakis.



Indicadores

Respecto de las métricas, una de las que existen en Chile es el proyecto Global Entrepreneurship Monitor Internacional, GEM, que se aplica en el país desde 2002 bajo el liderazgo de la Universidad del Desarrollo, midiendo variables como la dinámica emprendedora de la población adulta y de regiones para detectar áreas de oportunidad que contribuyan al desarrollo de programas y políticas.

Vesna Mandakovic, directora Académica GEM Chile, señala que "no cabe duda de que el país ha avanzado en el fortalecimiento del ecosistema de emprendimiento e innovación. La valoración social hacia el emprendimiento ha aumentado significativamente en los últimos diez años. Hoy emprender se considera como una opción de carrera deseable".

Entre los resultados, la experta destaca en nueve de los doce países que analizan en el GEM, más del 60% de los emprendedores no tienen clientes en los mercados externos. En el caso de Chile, 50% de los que están en etapas iniciales declara no tener clientes en el extranjero.



Mirada global

La internacionalización de los proyectos es justamente otra de las problemáticas del emprendimiento local, lo que responde a un tema cultural. María de los Ángeles Romo, directora ejecutiva de Endeavor Chile, organización que busca  startups con potencial de alto impacto, señala que esto es clave, pues si bien este país es un excelente mercado de prueba, es importante que los emprendedores se propongan aterrizar en mercados más grandes.

"Chile es un país cómodo para vivir, donde se genera una zona de confort. Desde la perspectiva del emprendedor, hay varias alternativas de financiamiento en etapas tempranas, por lo tanto, no existe una urgencia de mirar el mercado internacional como una oportunidad real para escalar tu negocio", expresa.

En esta línea, Romo afirma que EE.UU. es uno de los mercados más atractivos para los emprendedores locales, porque tiene un tamaño relevante, donde se está desarrollando mucha tecnología. Y desde el punto de vista de las startups, están más avanzados en procedimientos para la evaluación de una empresa, invertir en ella y en permitir que crezcan a una velocidad más rápida”.

Y esto, es algo que se extendió, por ejemplo, para los emprendedores que pasan por Start-Up Chile, ya que EE.UU. es el primer destino de interés al momento de planear la internacionalización.

Brecha de género

Otro de los desafíos que persiste en el ecosistema de emprendimiento local se relaciona a la brecha de género. En Chile, por cada seis mujeres emprendedoras hay 10 hombres. Pero esto no es un hecho aislado, ya que la brecha se observa en todos los países que participan en el GEM.

Desde Start-Up Chile, en tanto, señalan que a nivel mundial sólo 7% de proyectos de base tecnológica que se aceleran pertenecen a mujeres, mientras que en el país es de 20%.

La directora ejecutiva del Programa de Corfo añade que en materia de financiamiento sólo el 3% de los Venture Capital entrega recursos a mujeres cuando éstas buscan levantar financiamiento.

Justamente, con el objetivo de potenciar la incorporación de las mujeres en este ámbito, han surgido distintas organizaciones y programas, que tienen como foco apoyar a la mujer para que emprenda por oportunidad y no sólo por necesidad. Entre ellas están Kodea, Laboratoria, Girls in Tech y el programa The S Factory, vinculado a Start-Up Chile, que buscan acercar a las mujeres en la creación y desarrollo de startups más sofisticadas.

Desafíos del ecosistema

La presidenta de la Asech destaca que si bien hoy en Chile las condiciones para emprender son "infinitamente" mejores que hace unos pocos años, advierte que el ecosistema -al igual que la actividad económica en general- sigue estando centralizado, lo que genera que los micro, pequeños y medianos empresarios de otras regiones deban enfrentarse a problemas que dificultan el surgimiento de sus negocios, como la falta de conectividad, tecnología, capacitación técnica y acceso a financiamiento.

Por su parte, Takaoka de Corfo, advierte que si bien, en diez años hemos avanzado mucho y muy rápido aún quedan desafíos. “Falta armar un mercado de equity; profesionalizar el ecosistema con metodología e infraestructura en la fase de escalamiento; hay que generar un estándar de calidad respecto del trabajo de las startups, para que usen directorios y trabajen con I+D; y, definitivamente, hay que seguir promoviendo casos de éxito para mostrar el impacto que hay detrás”, concluye el ejecutivo.[:en]
The country has successfully positioned itself as a leading global player in the field of entrepreneurship. Nevertheless, several actors warn of the need to enhance the sophistication of the local ecosystem, to strengthen the jump being made by start-ups to international markets, to increase the inclusion of women in the segment, and to further develop the system of financing.


By Kamila Cortez

Chile is home to a solitary unicorn start-up, i.e., a company valued at over US$1 billion and which falls into the most successful of all the start-up categories. The unicorn in question is Crystal Lagoons, the company founded by Fernando Fischmann in 2007 which develops artificial lagoons.

Although Crystal Lagoons represents the only successful example of a company in Chile with such a high valuation, the country has, coincidentally, become an entrepreneurial reference point on the global stage since Crystal Lagoons was founded ten years ago.

The results of the 2016 Global Entrepreneurship Index, a ranking compiled by the Washington D.C.-based Global Entrepreneurship and Development Institute (GEDI), exemplify Chile’s strong standing in this regard. The Index measures the strength of the entrepreneurship ecosystem in 137 countries and in the 2016 edition, Chile was ranked 18th, and first at the regional level.

The Acting Head of Entrepreneurship at Corfo, Tadashi Takaoka, explains that this progress can be traced back to 2014. At this time, and in conjunction with the Start-Up Chile initiative, State policy began to focus on reinforcing the system of financing, boosting innovation, strengthening the transfer of technology skills, and ensuring the overall ecosystem became more sophisticated. This was undertaken via the provision of ongoing support to entrepreneurship in general.

“It was crucial to support entrepreneurs throughout the phases of scaling-up and finance conclusion in order to cover the times when they were unable to secure funds from private investors. On the other hand, it was also important to foster the development of different actors within the ecosystem as co-works, angel networks and investment funds”, says Takaoka.

He adds that the last four years have also been marked by notable international initiatives in this field. For example, Amazon has begun to work with start-ups and to provide services in its cloud application. Similarly, MIT and Stanford University now offer entrepreneurship courses, while Singularity University has been holding regular entrepreneurship-related events. Meanwhile, Takaoka points out that “Chile has made significant progress (in the field), generating interest from abroad as a result”. He also notes that while 3,200 start-ups received financing between 2011 and 2015, this number is expected to rise to 1,000 per year during 2016 and 2017. Moreover, while “only 9% of the former were located in the regions, today this figure reaches 32%”, he adds.

Numerous actors recognize that the Start-Up Chile program, which was implemented by Corfo in 2010, has been key not only in developing a local ecosystem, but also in positioning Chile as an international reference point.

Rocío Fonseca, Executive Director of Start-Up Chile, believes that entrepreneurship “has improved greatly in terms of preparation. There have always been entrepreneurs with the ambition to go out into the world, but previously they didn’t see themselves on such a big scale as now (…) Digitization and openness is enabling them to realize that their solutions might be of benefit to people beyond just their own country”.

Fonseca contends that Start-Up Chile has helped to finance the growth of the early-stage process, in which the initial seed is planted, a prototype developed and a product validated. Subsequently, the scale-up phase of Start-Up Chile helps to finance companies with validated products that require scaling or entry into foreign markets. However, she warns that this process does not cover the early phase in which the product is partially validated but still deemed high risk; a stage known as the valley of death and in which “there is a great deal to do”. “Venture capitals are working well, but they are following the traditional model of business analysis, with cash flows”, she affirms.

Public policy

Another actor to have played a significant role in the development of the Chilean ecosystem is the Chilean Association of Entrepreneurs (ASECH). This body, which has a membership of over 26,000, was constituted five years ago by 40 entrepreneurs with the objective of representing individuals starting out on their own projects.

The President of ASECH, Alejandra Mustakis, notes that, to date, the Association has made significant progress in the area of public policy, demonstrated by the passage of the Companies In One Day Act (Ley de Empresas), the promotion of the Re-entrepreneurship Act (Ley de Reemprendimiento) and a Tax Reform which adequately addresses “our reality”.

“Since last year we have been working on a public policy program for entrepreneurship that will be promoted over the coming years. Among the ten measures included, we propose a compulsory 30-day payment period and for value-added tax to be charged to the buyer, which is a progressive form of income tax that depends on the invoice procedure of the company in question; and a flexible working system that supports an expeditious employment process”, states Mustakis.



Indicators

Regarding metrics, one study that has been measuring distinct factors related to entrepreneurship in Chile is Global Entrepreneurship Monitor (GEM). This study has been applied in the country since 2002 under the leadership of the Universidad del Desarrollo. Its aim has been to research a number of variables including the entrepreneurial dynamism of the adult population and across the regions in order to gauge areas of opportunity that may be contributing to the development of programs and policy.

Vesna Mandakovic, Academic Director of GEM Chile, explains that “there is no doubt that the country has made progress in strengthening the entrepreneurship and innovation ecosystem. (As a result) the social worth of entrepreneurship has increased significantly over the last ten years. Nowadays, being an entrepreneur is considered a desirable career path”.

In terms of the findings of this metric, Mandakovic clarifies that in the nine countries which constitute the GEM study, over 60% of entrepreneurs lack clients in foreign markets. In Chile, more specifically, 50% of those in the early stages claim to have no clients in international markets.

Global outlook

The internationalization of projects is precisely one of the challenges facing local entrepreneurs, and this situation has its roots in a cultural phenomenon. María de los Ángeles Romo, Executive Director of Endeavor Chile, an organization which provides support to high-impact start-ups, believes this phenomenon is a key factor. She contends that while the country is an excellent tester location, it is very important that entrepreneurs make the effort to jump into larger markets.

“Chile is a comfortable place to live, which gives rise to the creation of a comfort zone. From the perspective of an entrepreneur, there are numerous possibilities to secure early-stage financing in the country and this means that there is no real sense of urgency to view the international market as offering genuine opportunities in terms of scaling up their company”, she states.

Accordingly, Romo argues that the US is one of the most attractive markets for local entrepreneurs because of its size and the fact that it is home to so much technological development. “Significantly, and from the point of view of start-ups, the US is more advanced in terms of evaluating companies, investing in them, and assisting them to grow quickly” she adds.

This information is not lost on the entrepreneurs passing through the Start-Up Chile program. As such, the US represents the number one destination for companies in this scheme that are seeking to establish themselves abroad for the first time.

Gender gap

Another of the persistent challenges in the local entrepreneurship ecosystem relates to the gender gap. In Chile, there are six female entrepreneurs to every ten male entrepreneurs. It should be noted, however, that this gap is not unique to Chile as it is also prevalent in the other countries that constitute the GEM study.

Moreover, Start-Up Chile states that only 7% of technology-based projects that the initiative helps to accelerate around the world are run by women, compared to 20% within the country itself.

Rocío Fonseca adds that in terms of financing beyond Start-Up Chile, only 3% of venture capitals provide investment to women at the moment of fund raising.

In response, and with the aim of strengthening the incorporation of women in this field, a number of different organizations and programs have emerged that focus of providing support to women who wish to launch a start-up, whether for opportunity or necessity. Among these are Kodea, Laboratoria, Girls in Tech and The S Factory, all of which are linked to Start-Up Chile in an effort to attract women to create and develop more sophisticated start-ups.

Ecosystem challenges

Alejandra Mustakis from ASECH affirms that while the conditions to pursue a start-up in Chile are “infinitely” better than just a few years ago, she warns that the ecosystem, in addition to overall economic activity, remains highly centralized. This centralization means that entrepreneurs running their micro, small and medium-sized enterprises from areas located beyond Chile’s Metropolitan Region have to confront numerous difficulties that hinder the growth of their businesses, including a lack of connectivity, technology, technical training and access to financing.

Furthermore, Tadashi Takaoka from Corfo warns that although excellent progress has been made over the last ten years, a number of challenges still remain. In response, he believes that “it is important to build an equity-based market”, as well as to “professionalize the ecosystem with a methodology and infrastructure in the scale-up phase; generate a quality standard regarding the work of start-ups, so that they incorporate boards of directors and conduct R&D; and, definitively, continue to promote cases of success in order to demonstrate the subsequent impact achieved”.[:]
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