[:es]Entrevista al vicepresidente ejecutivo del CIE, Vicente Mira[:en]Vicente Mira, Executive Vice President of the Foreign Investment Committee[:]

10 Diciembre 2015
[:es]La Apuesta de Chile por Fomentar la Reinversión 

El ingeniero comercial está dirigiendo el proceso de cambio hacia la nueva agencia de promoción de inversiones, que se prevé estará operativa durante el primer trimestre de 2016. Advierte que es más rentable que las empresas establecidas reinviertan que buscar nuevos entrantes. 

Por Alejandra Aguirre

En septiembre de 2015, Vicente Mira fue designado vicepresidente del Comité de Inversiones Extranjeras (CIEChile) mientras ejercía como jefe de Atracción de Inversiones al interior de dicho organismo.

A partir de entonces, su misión se centró en dirigir al equipo del CIE en la transformación hacia la nueva Agencia de Promoción de Inversiones Extranjeras. Para ello, en 2014 recibió la asesoría de la Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos (OCDE), la que en base a las buenas prácticas y experiencias internacionales fue delineando el capital humano, estructura, tareas, productos y servicios que debía contener la renovada institución.

La creación de esta última se enmarca en la ley 20.848 promulgada en junio pasado, la que da un período de 12 meses para su puesta en marcha. Ésta consiste en trabajo administrativo como fijar reglamentos, plantas, remuneraciones y dictar la fecha de inicio. Teniendo en cuenta esto, Mira prevé que la entidad comenzará a operar durante el primer trimestre de 2016.

-¿Cuáles son las líneas estratégicas de la nueva agencia?

Tiene una ordenanza por ley distinta a la del comité, en tanto la faculta y mandata para hacer promoción de inversión extranjera directa, con el objetivo de facilitar la llegada de los inversionistas internacionales y fomentar la inversión de las utilidades de las empresas que ya están establecidas en el país.

-¿Qué países o experiencias están usando de ejemplo?

-Hemos tenido contacto directo con muchas agencias a nivel global. Un caso destacado es el de  Irlanda. En ese país, el flujo de inversión extranjera directa que se explica por reinversiones es de 65% o 70%, mientras que en Chile la misma cifra es de 35% o 40%. Queremos acercarnos para allá. Desde el punto de vista promocional es más fácil, más óptimo y quizás hasta más rentable lograr que las empresas que ya están establecidas reinviertan que salir a buscar nuevos entrantes. En ese sentido, tenemos un desafío doble porque igual queremos agregar competencia a ciertos mercados, dinamizar algunos que están concentrados y propiciar condiciones económicas que señalen el atractivo de Chile para nuevos interesados. Con el Ministerio de Energía y la Comisión Nacional de Energía (CNE) hicimos promoción y eso se tradujo en el ingreso de dos o tres players relevantes, lo que permitió bajar los costos de la electricidad y conseguir mejores precios para los consumidores, al mismo tiempo que le dio dinamismo y competitividad a la industria. Miramos también los ejemplos de Hong Kong, Suiza, Francia, Reino Unido, Noruega y Singapur.

-¿Qué sectores buscan impulsar en los próximos años?

-Definimos dentro del esfuerzo de promoción, atracción, facilitación y reinversiones cuatro sectores en los que la agencia va proactivamente a salir a buscar inversiones y donde el país necesita cerrar brechas tecnológicas, agregar más competencia y capacitar más capital humano. Energía es uno de ellos, especialmente dirigido a la generación y transmisión. Infraestructura también, a través de la cartera de concesiones para los próximos seis años por más de US$ 13 mil millones, que incluye obras viales, aeropuertos y embalses, sumados a casinos y estudios cinematográficos. Minería, orientada a los proveedores, con quienes estamos trabajando en el Programa Nacional Estratégico de Alta Minería y cuya industria mueve cerca de US$15 mil millones en servicios en Chile, de los cuales las empresas nacionales sólo exportan entre US$500 millones y US$1.000 millones, con un potencial de crecimiento que son diez o 15 veces ese número. En este sentido, la idea no es sólo atender la industria local, sino exportar servicios de minería a los países vecinos que son altamente mineros. Y por último, agroalimentos, área en la que Chile tiene ventajas comparativas únicas, dada la condición contra cíclica a los patrones de consumo del hemisferio norte: cosechamos cuando ellos están en invierno. Tenemos acuerdos de libre comercio con más del 85% del PIB mundial y acuerdos de doble tributación. También hay un programa nacional estratégico que lidera Corfo, en el cual nos vamos a insertar como la fuerza de promoción de estas oportunidades a nivel internacional.

-¿Cuáles son los mercados prioritarios?

-Es una mezcla entre los que tienen mayor historial de inversión extranjera y otros con potencial de desarrollo. El principal inversionista en Chile por flujo en los últimos cinco años ha sido Estados Unidos, con cerca de 20%. Es más, en 2014, esa cifra fue de más del 30% respecto de 2013. A nivel de stock acumulado, el inversionista más grande es la Unión Europea, con cerca del 25%. Por lo mismo, los anteriores se suman al Reino Unido, Europa (España, Alemania y Francia), Asia (Japón, China y Corea) y Australia a la lista de mercados prioritarios.

-¿Cómo cree que va a impactar el Acuerdo Transpacífico de Libre Comercio (TPP)?

-Chile es el único país de los catorce agrupados en el TPP que ya tenía firmado un acuerdo de libre comercio con cada una de las naciones por separado. Por lo tanto, en estricto rigor, no está haciendo un salto cualitativo en su estrategia desde el punto de vista de los beneficios, sino básicamente es una reafirmación y confirmación de la vocación de hacer una apertura comercial con el resto del mundo y someterse a los más exigentes estándares, ya sea en términos de comercio como en inversiones. Es una política que venimos desarrollando desde los años 90´, que ha sido ampliamente exitosa y es un pilar de nuestro desarrollo. El TPP es un acuerdo que engloba a cerca del 40% del Producto Interno Bruto a nivel mundial, con 25% del volumen de exportaciones internacionales. Nuestra creencia es que muchas de las relaciones comerciales se traducen en vínculos de largo plazo y en inversiones. Es el primer paso para la internacionalización de las empresas. Con los coreanos, por ejemplo, firmamos un Tratado de Libre Comercio (TLC) el 2004 y al 2014 el volumen de exportación se multiplicó por diez.

- ¿Cuál es el monto destinado a la agencia en la Ley de Presupuesto 2016?

-Para 2016 está considerado un aumento presupuestario, que si bien no es muy considerable, nos permite poner en marcha la agencia con los ejes estratégicos que se definieron durante el proceso. Es un alza de 21,3% respecto de lo que tenía el comité, unos $3.939 millones, lo que tiene que ver principalmente con el capital humano que tenemos que agregar y las cuatro oficinas que estableceremos fuera del país en el mediano plazo. Dos de ellas esperamos que abran en el primer año de funcionamiento. Aún se están evaluando los lugares específicos, pero serían en Norteamérica, Europa y Asia.

-¿Cuáles son las metas de la agencia en el corto y mediano plazo?

-Dinamizar el mercado, agregar tecnología, disminuir brechas desde el punto de vista de capital humano, desconcentrar, generar competencias y lograr encadenamientos productivos, que no sólo signifiquen oportunidades de inversión atractivas, sino también buenos productos, mejores precios y tarifas para los chilenos. La puesta en marcha tiene hitos importantes, el primero de ellos es el Comité de Ministros que sesionará sobre la estrategia de promoción de inversión extranjera directa, lo que esperamos ocurra en el primer semestre del próximo año y nos de las directrices para ejercer nuestro trabajo en un horizonte de tres a cinco años. La ley también contempla la creación de un Comité Asesor Público Privado, entendiendo que los privados son los que le agregan dinamismo a la economía y de ellos provienen las mayores inversiones, mientras que en el sector público, encontramos entidades hermanas dentro y fuera del Ministerio de Economía como  Corfo -organismo con el que lanzaremos un plan en 2016 para levantar oportunidades en las regiones que han estado rezagadas en términos de flujo-, Fundación Imagen de Chile y ProChile.[:en]Chile’s bid to encourage investment 

The business professional is leading the process of change to establish the new investment promotion agency, which is expected to be operational by the first quarter of 2016. He warns that it would be more profitable for established companies to reinvest, rather than to seek new entrants. 

By Alejandra Aguirre

In September 2015, Vicente Mira was appointed executive vice president of the Foreign Investment Committee (CIEChile), having been promoted from his previous role as head of investment attraction at the same organization.

Having assumed his new position, Mira’s mission was to lead the CIE in its transformation into the new Foreign Investment Promotion Agency. This process comes in response to advice received from the Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD) in 2014, which stressed the need for such institutions to follow best international practice and experience. In the case of Chile, this meant the national investment agency incorporating the areas of human capital, structure, tasks, products and services into its new wider outlook.

The agency’s creation formed part of the new Law 20.848, promulgated in June 2015, which outlines a period of 12 months in which to establish the new agency. The process itself consists of widespread administrative work, such as devising new regulations, facilities and worker salaries, as well as announcing the start date of the new institution. Accordingly, Mira expects the agency to begin operations in the first quarter of 2016.

- What are the strategic priorities of the new agency?

Its legal framework is different to that of CIEChile. It has a new mandate and powers with which to promote foreign direct investment, with the aim of facilitating the arrival of international investors while strengthening invested  earnings of companies already established in Chile.

- Which countries are you using as an example?

We have been in direct contact with multiple agencies from around the world. A particularly noteworthy example is that of the Republic of Ireland, where the flow of foreign direct investment in terms of reinvestment is between 65% and 70%, compared to 35% to 40% in Chile. We would like to move closer to the figure from Ireland. From the promotional point of view, it is easier, more ideal and probably more worthwhile to ensure that already-established companies reinvest, rather than seek out new entrants.

In this sense, we have a double challenge because we also want to increase competition in certain markets, reinvigorate others that are more concentrated, and foster economic conditions that make Chile attractive to newly interested parties. We have already conducted promotion activities in collaboration with the Ministry of Energy and National Energy Commission (CNE), which led to the entrance of two or three relevant players. This development allowed electricity costs to be lowered, meaning cheaper prices for customers, while simultaneously bringing more dynamism and competitiveness to the sector. We are also looking at the examples of Hong Kong, Switzerland, France, the United Kingdom, Norway and Singapore.

- Which sectors are you looking to boost in the coming years?

We have defined four sectors within our approach towards promotion, attraction, facilitation and reinvestment in which the agency will proactively seek investments. These sectors also represent areas in which Chile needs to narrow the technology gap, increase competition and develop more human capital.

The first of these is energy, with particular emphasis on generation and transmission. Second is infrastructure, implemented via a concessions portfolio for the next six years, and worth more than US$13 billion. This portfolio includes the development of roads, airports and dams, as well as casinos and filmmaking studios. Third is mining, geared towards suppliers, with whom we are working within the National Strategic Program for Large-scale Mining. This industry is worth almost US$15 billion in services in Chile, of which national companies only export between US$500 million and US$1 billion. Growth potential here is around 10 to 15 times that number. In this sense, the idea is not only to respond to the needs of the local industry, but also to the exportation of mining services to neighboring countries specializing in mining. Finally, agrifood, which is an area in which Chile has comparatively unique advantages, thanks to the counter-cyclical nature of consumption patterns in the Northern Hemisphere, whereby we harvest during their winter. We have free trade agreements with countries that cover more than 85% of the world’s Gross Domestic Product (GDP), as well as numerous double taxation avoidance agreements. In addition, Corfo, Chile’s economic development agency, leads a national strategic plan, which we will be joining in order to promote these opportunities at the international level.

What are the priority markets?

It is a combination of those which have historically generated the most foreign investment, as well as others with development potential. The main investor in Chile over the last five years has been the United States, accounting for almost 20% of investment flow. Moreover, in 2014, this figure increased by more than 30% compared to 2013. At the accumulated stock level, the largest investor is the European Union, accounting for approximately 25%. Therefore, the list of priority markets includes these two examples, as well as the United Kingdom, Europe (in terms of Spain, Germany and France), Asia (Japan, China and South Korea), and Australia.

- What impact do you think the Trans-Pacific Partnership (TPP) will have?

Chile is the only country of the 14 nations signed up to the TPP that already has a free trade agreement in place with all other signatories on an individual basis. As such, strictly speaking, it does not represent a qualitative jump in terms of the country’s strategy from the point of view of benefits. Rather, it is essentially a reaffirmation and confirmation of the desire to open up trade with our partners and to submit Chile to even stricter standards, in terms of both trade and investment. It is a policy that we have been developing since the 1990s, which has been highly successful and a fundamental pillar in the country’s development.

The TPP is an agreement that covers approximately 40% of global GDP and 25% of international export volume. We believe that many commercial relationships subsequently translate into long-term links and investment. We see it as the first step towards internationalizing companies. For example, we signed a free trade agreement with South Korea in 2004, and by 2014 the export volume between the two had increased tenfold.

- What amount has been allocated to the agency by the 2016 budget?

Our budget for 2016 will increase and, although it is not a substantial rise, it will allow us to launch the agency with the strategic priorities that were defined during the transformation process. It represents an increase of 21.3% compared to CIEChile; about US$3.939 billion. It is primarily allocated to the additional human capital required, as well as the four offices that we will establish abroad in the medium term. We expect two of these offices to be opened during the first year of operations. The specific locations are still being assessed, although they will be located in North America, Europe and Asia.

- What are the short- and medium-term goals of the agency?

To make the market more dynamic, introduce more technology, reduce the gaps in terms of human capital, decentralize, increase skills and achieve productive chains, which do not only represent attractive investment opportunities, but also good products, and improved prices and rates for the Chilean people.

As part of the launch, we have set certain important milestones. The first of these is the Committee of Ministers that will be held to determine the promotion strategy regarding foreign direct investment. This will provide us with the necessary guidelines to conduct our work with a view to the next three to five years. We expect this to take place in the first half of 2016. Law 20.848 also outlines the creation of a Public-Private Advisory Committee. The idea behind this body is to reinforce the notion that the private sector is responsible for the country’s economic dynamism and for providing the largest investments, while in the public sector, we, the agency, have related entities within and beyond the Ministry of Economy. These include the likes of Fundación Imagen de Chile, ProChile, and Corfo, with whom we will launch a plan in 2016 to increase opportunities in the national Regions that have been lagging behind in terms of flow until now.[:]
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