El poder de los datosThe power of data

04 Septiembre 2014

Inteligencia artificial puede sonar a
película de ciencia ficción, pero en
algunas empresas está empezando a
entrar dentro del lenguaje cotidiano.
Esta tecnología intenta replicar algunas
de las capacidades mentales de los humanos
-como el razonamiento, aprendizaje, procesar
el lenguaje- usando computadoras.

Aunque se trata de un área que está en
desarrollo, algunos avances ya están siendo
utilizados por diversas compañías para dar
sentido a enormes cantidades de datos que
han inundado el mundo en los últimos años,
y aprovecharlos para el negocio.

El origen de estas tecnologías está en
el creciente tsunami de información digital
provocado por el llamado “Internet de las
cosas”, es decir, el aumento de dispositivos
conectados a Internet, asegura Juan Pablo Gómez, gerente de ingeniería de Cisco. Eso
se suma a la masificación de los dispositivos
móviles, las redes sociales y el aumento del
video en Internet.

De acuerdo al informe Visual Networking
Index de esta compañía, el tráfico de datos
en Internet superará el zettabyte en 2016
-esto es, mil millones de terabytes, o unos
250 mil millones de DVDs-. Sólo en Chile, se
estima que durante 2013 se generaron 207
petabytes de datos mensuales. Para hacerse
una idea, un petabyte (1.000 terabytes) de
canciones en MP3 tomaría 2.000 años en
reproducirse.

¿Qué hacer con tanto volumen? “Los
datos solos no son información, son un
grupo de números”, señala Carlos Busso,
presidente de la Asociación Chilena de
Empresas de Tecnología de la Información
(ACTI). El objetivo es generar conocimiento,
lo que ha impulsado el desarrollo de sistemas
inteligentes que puedan hacer rápidos análisis
para entregar un mejor entendimiento
de lo que ocurre en el negocio y reaccionar
a tiempo.

Según un reporte de la consultora IDC,
para manejar y analizar este Big Data, el
mercado de tecnología llegará a US$ 32.400
millones en 2017, creciendo a una tasa
anual seis veces mayor que la del resto de
las tecnologías de la información.

Cerebros artificiales

Estados Unidos es uno de los países que
ha puesto mayor énfasis en el desarrollo de
las tecnologías para el análisis inteligente
de los datos. Un informe encargado por la
Casa Blanca y dado a conocer en mayo,
destaca las “impresionantes y poderosas
oportunidades para liberar conocimientos
previamente inaccesibles de grupos existentes
de datos”.

Empresas como IBM, Microsoft, Oracle
y Cisco, entre otras, han trabajado para
que súper computadoras sean capaces de
entregar información útil analizando desde
bases de datos, hasta lo que publican
personas en las redes sociales.

Ahora se puede “usar información que
habitualmente no se estaba tomando en
cuenta para la toma de decisiones”, señala
Juan Diego Arboleda, sales consultant de
Oracle.

Las industrias que más han avanzado en
la implementación de estos sistemas a nivel
global son la banca, las telecomunicaciones y
el retail. Se trata de áreas que normalmente
“toman la información histórica de sus clientes
y, en función de eso, generan una oferta
al mercado que tiene más sentido”, explica
Mauricio Arriagada, gerente de servidores
y plataformas de desarrollo de Microsoft.

Uno de los sistemas más conocidos en
este marco es Watson, un supercomputador
desarrollado por IBM que compitió contra
humanos en Jeopardy, un famoso concurso
de trivia en Estados Unidos. La gracia de
Watson es que fue creado para comprender
el “lenguaje natural” -no solo números y
palabras clave-, sino el sentido que tiene
una pregunta o una frase.

Esa habilidad fue aprovechada por un
banco de inversiones en Chile, explica Jorge
Mujica, gerente de tecnología de IBM, para
hacer un estudio semántico de la agencia de
noticias Bloomberg. Este análisis, sumado
a los números históricos de una acción, se
convierten en una interesante ayuda para
“saber dónde invertir durante la mañana”,
dice Mujica.

Predecir resultados

De acuerdo a Mujica, hay cuatro niveles
de inteligencia que se pueden lograr en la
actualidad: descriptiva, evaluativa, predictiva
e inductiva. Las dos primeras son las
más básicas, donde la máquina es capaz
de describir un escenario y determinar si lo
que está ocurriendo es positivo o negativo
para la empresa.
La inteligencia predictiva, en tanto,
permite adelantarse a lo que ocurrirá en el
futuro, en base a comportamientos pasados
e, incluso, sugerir cursos de acción para
corregir y cambiar el resultado previsto si
se observa que será negativo.

Este nivel “es algo mucho más avanzado
que las empresas más grandes están
probando y que, probablemente, las demás
compañías van a explorar los próximos 5 a
10 años”, afirma Arriagada, de Microsoft,
empresa que ya ofrece servicios de este tipo
a través de la nube (Internet).

Inteligencia artificial en Chile

La adopción de estos sistemas todavía
es relativamente baja en nuestro país. De
acuerdo a Mujica, de IBM, en Chile “sólo el
5% de los datos se están usando para inducir
patrones, mientras que en Estados Unidos
y Europa eso supera el 30%”.

Una de las razones para la demora en
la adopción de esta tecnología es el costo,
que ha limitado la implementación de estos
sistemas a las empresas grandes, señala
Carlos Busso de ACTI. No obstante, está
creciendo la oferta de estos servicios en
la nube, donde el cliente sólo arrienda la
infraestructura que necesita y, por lo tanto,
reduce sus costos de implementación.

Microsoft lanzó recientemente dos herramientas
disponibles en Chile, que apuntan
en este sentido: PowerBI y Azure Intelligent
Systems, donde el cliente sólo paga por el
uso que da al sistema. Oracle y Cisco, en
tanto, basan sus servicios en la plataforma
open source Apache Hadoop, utilizado por
empresas como Yahoo y Facebook para
hacer análisis.

La proyección es que a medida que
aumente la oferta de estos servicios vía cloud
(nube), la adopción crecerá rápidamente en
la industria local. Según IDC, la inversión
en tecnologías de la información crecerá
9% en Chile en 2014 llegando a US$ 8 mil
millones, donde el área de servicios tecnológicos
será la que tendrá un mayor avance,
creciendo 15%.

“En Chile tenemos que tomarlo con
mucha seriedad, porque es algo que puede
ayudar muchísimo a la eficiencia y a optimizar
todos los procesos productivos dentro
del país”, concluye Busso, de ACTI.
Los datos por sí solos, son sólo números.
Lo importante es la industria que se
ha generado y se está generando alrededor
de ellos, donde la aplicación de tecnologías
de inteligencia artificial para el análisis y el
cruce de información, están convirtiendo a los
datos en el nuevo petróleo, descubrimiento
que, sin duda, ya está cambiando la forma
de hacer negocios en el mundo.

Minería inteligente

La minería podría aprovechar el uso
de sistemas inteligentes en Chile, por
ejemplo, para reducir las interrupciones
en el proceso de producción al anticipar
si habrá problemas en una máquina.
El objetivo es que las fallas puedan resolverse
de forma automática, o reducir
lo más posible las opciones de tener
que parar los sistemas para corregir
errores, señala Mauricio Arriagada,
gerente de servidores y plataformas
de desarrollo de Microsoft.

Pese a lo anterior, en la industria
minera falta un mejor trabajo con los
datos, señala Jorge Mujica, gerente de
tecnología de IBM. “Hay muchas cajas
negras, funcionan independientemente,
y no puedes sacar datos de ahí. Eso va
a ser un obstáculo a la hora de lograr
este nivel de análisis”, afirma.

Clientes más felices

El retail es una de las áreas que más
avances ha mostrado en el uso de
datos, buscando hacer ofertas más
inteligentes a sus clientes. La idea es
conocer mejor al consumidor, sabiendo
qué compras ha hecho, qué ha buscado
en Internet sobre los productos a
la venta, qué tipo de comentarios ha
puesto en redes sociales, entre otros.
“En base a todo ese conocimiento, se
puede ofrecer algo más relacionado a
lo que necesitará”, dice Juan Diego
Arboleda, senior sales consultant de
Oracle Chile.

Por otra parte, el retail puede aprovechar
sistemas de sensores para hacer
control de inventario en tiempo real y
rastrear los movimientos de los productos,
sin necesidad de que personas
lo realicen manualmente, señala Juan
Pablo Gómez, gerente de ingeniería de Cisco.

Telecomunicaciones más informadas

Este sector puede aprovechar la inteligencia artificial para hacer predicciones de
demanda sobre la red, planificar su infraestructura, y entregar una mejor calidad
de servicio para evitar una posible pérdida de clientes, señala Mauricio Arriagada,
gerente de servidores y plataformas de desarrollo de Microsoft.
También es posible analizar los metadatos de los llamados que hacen los usuarios
(a quién se hizo la llamada, cuánto duró, desde qué lugar, etc.) para hacer
campañas de marketing personalizadas u ofertas de acuerdo a la necesidad del
usuario en tiempo real.

Artificial intelligence can sometimes sound like science fiction, but in some companies it is beginning to become part of everyday language. This technology seeks to replicate certain mental capacities of human beings – like reason, learning, processing language – but using computers.

Although it is an area under development, some advances are already being used to make sense of the huge amounts of data which have inundated the world in recent years. Some actors are taking advantage of these advances for business reasons.

The origin of these technologies lies in the growing wave of digital information stemming from the so-called “Internet of things”. According to Juan Pablo Gómez, Engineering Manager at Cisco, this phenomenon means the growth of devices connected to the internet. It forms part of the widespread increase in the number of mobile devices, social media and the growth of video online.

According to Cisco’s Visual Networking Index report, internet traffic data will surpass the zettabyte in 2016 – meaning one billion terabytes, or 250 billion DVDs. During 2013, an estimated 207 petabytes of data were generated every month in Chile alone. To get an idea of the scale of what this means, one petabyte (1,000 terabytes) of songs on an MP3 would take 2,000 years to play in its entirety.

What can be done with so much volume? “Data on its own is not information, it’s just a collection of numbers”, says Carlos Busso, President of the Chilean Association of Information Technology Companies (ACTI). The aim is to generate knowledge, which has driven the development of smart systems that can conduct quick analyses. This means a better understanding of what is happening in a business and the ability to react accordingly. According to a report by the consultancy firm IDC into managing and analyzing this Big Data, the technology market will reach US$32.4 billion in 2017, growing to an annual rate six times greater than all remaining information technologies.

Artificial brains

The United States is one of the countries to have placed the greatest emphasis on the development of smart data analysis technology. A report commissioned by the White House and published in May highlights the “striking and large-scale opportunities for freeing up previously inaccessible knowledge of existing sets of data”.

Companies like IBM, Microsoft, Oracle and Cisco, among others, have worked so that supercomputers are capable of generating useful information analyzed via data bases, even information published by users on social media.

It is now possible “to use information that is normally ignored for decision-making purposes”, says Juan Diego Arboleda, Sales Consultant at Oracle.

The most advanced industries in terms of having implemented these systems on the global scale are the banking, telecommunications and retail sectors. These are areas that usually “take past information relating to their clients and, based on this data, devise the most appropriate market offer”, explains Mauricio Arriagada, Server and Platform Development Manager at Microsoft.

One of the best known systems in this area is Watson, a supercomputer developed by IBM that once competed against humans on the famous US game show Jeopardy. The striking thing about Watson is that it was created to understand “natural language” – not only numbers and key words, but also the meaning behind a question or phrase.

As Jorge Mujica, Head of Technology at IBM, explains, a particular Chilean investment bank has taken full advantage of this ability in order to conduct a semantic study of the Bloomberg news agency. This analysis, in addition to the historical performance of a share, becomes an interesting tool for “knowing where to invest tomorrow”, says Mujica.

Predicting results

According to Mujica, there are four levels of intelligence that can currently be achieved: descriptive, evaluative, predictive and inductive. The first two are simpler, whereby the machine is capable of describing a scenario and determining whether what has taken place is positive or negative for the company.

Predictive intelligence, on the other hand, allows for the anticipation of future events based on past behavior. It even suggests courses of action for correcting and changing the foreseen result, if this happens to be negative.

This level “is something far more advanced, which big businesses are testing and which, probably, other companies will explore in the next five to ten years,” says Arriagada, from Microsoft, a company which already offers this type of service via its (internet) cloud.

Artificial Intelligence in Chile

Adoption of these systems is still relatively uncommon in Chile. According to Mujica, from IBM, in this country “only 5% of data is being used to identify patterns, whereas in the United States and Europe it exceeds 30%”.

One of the reasons for the delay in adopting this technology is the cost, which has limited the implementation of these systems in large businesses, says Carlos Busso of ACTI. Nonetheless, supply of these services is growing via the cloud, whereby the customer simply rents the necessary infrastructure and, as a result, implementation costs are reduced.

Microsoft recently launched two tools along these lines which are available in Chile:
PowerBI and Azure Intelligent Systems, where the client only pays for the use of the system. Oracle and Cisco, on the other hand, base their services on the open-source platform Apache Hadoop, used by companies like Yahoo and Facebook for analysis purposes.

The projection is that by increasing the supply of these services via cloud, their take up by Chilean industry will grow rapidly. According to the IDC, investment in information technologies will rise by 9% in Chile in 2014 to US$8 billion, in which technology services will be the biggest growing area, increasing by some 15%.

“In Chile we have to take it very seriously, because it’s something that could really help in terms of efficiency and in optimizing all production processes in the country”, notes Busso, from ACTI.

Data on its own is simply numbers. The important thing to recall is the industry that it has generated, and the industry being generating around it. In this sector, the application of artificial intelligence technologies for the analysis and exchange of information is turning data into a new type of oil – a discovery that is undoubtedly already changing the way of doing business around the world.

Intelligent mining

Mining could take advantage of the use of smart systems in Chile. For example, it could be used to reduce interruptions in the production process by anticipating potential problems with machinery. As Mauricio Arriagada, Server and Platform Development Manager at Microsoft explains, the goal is that faults are resolved automatically, or at least reduced as much as possible rather than having to stop the systems in order to correct any existing errors.

Despite this, improvements to the practice of working with data are required in the mining industry, according to Jorge Mujica, Head of Technology at IBM. “There are many black boxes, they operate independently of one another, and data cannot be extracted from inside. This will be an obstacle in achieving such a level of analysis”, he states.

Happier customers

Retail is one of the most advanced areas in the use of data, striving to ensure smarter supplies are offered to its customers. The idea is get to know the customer better, understanding what purchases they have made, what products they have looked to buy online, what type of comments they have made on social media, among others. “Based on all this knowledge, you can offer something more related to what they need”, says Juan Diego Arboleda, Senior Sales Consultant at Oracle Chile.

On the other hand, Juan Pablo Gómez, Engineering Manager at Cisco, points out that retail can take advantage of sensor systems for controlling inventory in real time and for tracing the movement of its products, without people having to do it manually.

More informed telecommunications

This sector can take advantage of artificial intelligence for making demand predictions for the network, planning its infrastructure, and providing a better quality of service to avoid a potential loss of clients, says Mauricio Arriagada, Server and Platform Development Manager at Microsoft.

In addition, it is possible to analyze metadata from calls made by users (to whom the call was made, for how long, from where, etc.), in order to devise personalized marketing campaigns or offers in line with the needs of the user in real time.

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