Drones conquistan los cielosDrones conquer the skies

26 Marzo 2015
Se estima que los vehículos aéreos no tripulados generarán en 2025, ingresos por US$ 82 mil millones sóloen Estados Unidos. Mientras crece su uso en actividades recreativas y sobre todo comerciales, algunos países ya están comenzando a normar su utilización.

Por Francisca Orellana





A fines de enero, se prendieron las alarmas en la Casa Blanca. Un dronde 60 centímetros de largo se había estrellado de madrugada en los jardines de la casa presidencial, causando sorpresa no sólo al servicio de seguridad, sino también al Presidente de Estados Unidos, Barack Obama, que se encontraba de viaje en India. El hecho, fue catalogado como un accidente, luego de que un empleado de gobierno dijera que lo estaba probando con fines recreativos cuando perdió el control del aparato.

Para regular su utilización y comenzar a educar a la población al respecto, días después de este incidente, para la final de la liga de fútbol americana,SuperBowl, la Administración Federal de Aviación (FAA por su sigla en inglés) estableció al estadio de Arizona como una "zona libre de drones" y solicitó a los más de 70 mil hinchas dejar sus equiposen casa. Esta es una muestra del auge de estos aparatos en la población civil, y que también se vive intensamente en el mundo de los negocios.

Su crecimiento ha sido explosivo, con cámaras de video y de fotografía a bordo, han ampliado su uso a labores como muestreo de agua, estado de relaves mineros, grabación de zonas especiales o actividades recreativas, mapeo de zonas agrícolas o suministro de fertilizantes.

Este escenario, deja en evidencia no sólo la fuerte expansión de los equipos no tripulados, sino además la necesidad de una reglamentación adecuada para su operación, especialmente en zonas urbanas. Actualmente, se autoriza su uso caso a caso; no obstante, algunos países ya están avanzando en una norma concreta que regule su utilización. Es lo que se necesita y hace falta, dicen los expertos, para concretar el verdadero despegue de esta nueva industria.

Las primeras apariciones de losvehículos aéreos no tripuladossurgieron durante la primera guerra mundial, pero no fue sino a finales del siglo XX que lograron una autonomía mayor y se expandió a misiones de seguridad o militares. Rápidamente pasaron al mundo de los negocios. Hoy son varias las firmas que ofrecen servicios de drones o exploran posibles usosen negocios, como es el caso de la industria de mensajería o retail.

La firma de logística DHL, por ejemplo, partió en 2014 un proyecto piloto en la isla alemana Juistdonde está distribuyendopaquetes bajo un concepto de entregas urgentes para áreas remotas por medio de drones. El experimento DHL Parcelcopterapunta a transportar medicamentos y otros bienes de emergencia en momentos específicos del día. Para ello, en 2013 empezó a fabricar un prototipode dron. Con el tiempo incorporaron mejoras logrando desplazarse 18 metros por segundo. A juicio de la firma, con este tipo de proyectos, están cerrando las brechas estructurales en áreas alejadas de las urbes y entregando un valor agregado a la sociedad. Si bien no tienen planes específicos para incorporar drones a sus operaciones de entregas habituales, forma parte de una instancia de investigación para evaluar nuevas opciones de reparto.

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Así como DHL, Google desdehace tres años ejecuta el proyecto Wing, en Australia, donde el año pasado hizo su primer vuelo transportando mensajeríasin necesidad de aterrizar. Para optimizar sus envíos, Amazon hace lo propio con su proyecto Octocopter, con el que pretende transportar mensajería de hasta 2,5 kilos en tan solo media hora en Estados Unidos. El tamaño representa más del 85% de las cargas que realiza la firma. Y hace pocas semanas, el gigante Chino Alibaba comenzó sus pruebas en Beijing entregando paquetes de té.

A este grupo se suma Facebook,con el proyecto "Internet.org" que busca conectar a dos tercios de la población mundial que no tienen acceso a la red, a través de la aplicación internet.org. La app ya está disponible en países como India, Gana, Kenia y Colombia, con acceso a servicios básicos de Internet sin cargos por datos. En una segunda fase -que comenzaría este año-, proyectan llevar acceso a la red por medio de drones y globos a zonas remotas y de escasos recursos.

Comienza la regulación


Que es un negocio en alza no cabe duda. De hecho, según la Asociación Internacional de Vehículos no Tripulados, Ausvsi (Association forUnmannedVehicleSystems International), el impacto económico de esta nueva industria es clara. A 2016, podría generar 70 mil empleos y un impacto económico de más de US$ 13 mil millones solo en Estados Unidos. En 2025, se podría llegar a los 100 mil puestos de trabajo e ingresos por US$ 82 mil millones.

Los drones también están modificando el trabajo de pilotos, camarógrafos, topógrafos o fotógrafos. El diarioThe Wall Street Journal reveló recientemente que la necesidad de un trabajo más rápido y económico se está transformando en una verdadera competencia para los especialistas, además de la mayor preocupación por las posibles colisiones entre un dron y aviones pequeños o helicópteros para labores de fumigación o elaboración de mapas. Consigna que si bien los drones deben sobrevolar por debajo de los 121 metros de altura, la FAA ha recibido una decena de denuncias por sobrepasar ese límite.

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No obstante, la situación cambiará. Mientras España, Francia, Australia y el Reino Unido ya cuentan con una normativa, a mediados de febrero, Estados Unidos anunció su propuesta regulatoria, la que tendrá hasta abril para recibir comentarios. En ella, la FAA establece que cada robot deberá tener un peso máximo de 25 kilos y podrá volar sólo de día, siempre y cuando esté a la vista del operador. Además, deberán mantenerse bajo un rango de vuelo de 152 metros y a una velocidad máxima de 160 kilómetros por hora. Deberán ser operados por un mayor de 17 años, quien tendrá que aprobar un examen aeronáutico y contar con un permiso para volar. Los vuelos nocturnos, en tanto, quedarían prohibidos.

En la misma situación se encuentra Chile. La Dirección General de Aeronáutica Civil (DGAC) está desde 2014 diseñando una normativa, y estima a mediados de este año tener el primer borrador para que pueda entrar a consulta por los usuarios. Lorenzo Sepúlveda, director del Departamento de Seguridad Operacional del organismo, comenta que están estudiando tres aspectos fundamentales: diseño y construcción de drones, requisitos para operarlosy el uso del espacio aéreo. También se pediría contar con seguros para cualquiera actividad comercial. La autoridad reconoce que elaborar una normativa sobre los Sistemas de Aeronaves Pilotadas a Distancias (RPAS) no es tarea fácil, debido a que su fiscalización es muy compleja y no está resuelta en ninguna parte del mundo. La disyuntiva, explica, pasa en cómo saber quién es el operador o detectar, por ejemplo, la presencia de drones. Pese a ello, es necesaria porque es una actividad que está en pleno desarrollo y que facilitará el crecimiento del sector.

El despegue chileno


La primera autorización de vuelo de un vehículo no pilotadoen Chile se entregó en 2012, y ha ido creciendo hasta llegar a 54 operaciones para actividades de aerofotogrametría, levantamiento de información geográfica, estudio de plantaciones forestales, inspección de líneas eléctricas y vuelos de entrenamiento. Sin embargo, la cifra es bastante mayor ya que muchas compañías y aficionados los operan sin autorización. Aunque no hay datos oficiales al respecto, en la industria comentan que sin permiso vuelan por actividades comerciales al menos 300 drones al mes, afirma Mariana Bruna, directora ejecutiva de Angel Visión, una de las más de 25 empresas que ofrecen servicios con aeronaves piloteadas a distancia para diversas industrias. Si bien se pueden perder negocios, la firma que se especializa en fabricación de drones de acuerdo a las necesidades de la industria y presupuesto, prefiere operar como una línea área responsable sin poner en riesgo la seguridad de las personas. Menciona que es vital para proyectar un mercado serio, donde vislumbra que en el futuro no se pensará trasladar carga si no es con drones.

Al igual que en el extranjero, en Chile su uso está creciendo cada vez más, sobre todo en las fuerzas armadas y las industriasmineras y forestal. Arauco, por ejemplo, adquirió drones -de tres kilos de peso y que se elevan hasta los 350 metros- para ayudar en el combate de incendios en sus predios. Explican que la facilidad que tienen estos aparatos para adentrarse en terrenos poco accesibles o riesgosos para el ser humano, les permite tener mayor visión de un siniestro y mejorar las labores de coordinación para su control. Además, posibilitatener planes de detección de riesgo y optimizar los recursos, ya que han podido, por ejemplo, diseñar mapas de los caminos forestales. Su facilidad de uso es otro de los factores que gatillaron su compra. Los datos que registra la cámara que lleva el dron se pueden enviar a un dispositivo móvil, lo que permite coordinar en tiempo real acciones de control del fuego.

En la minería su uso es cada vez mayor, para tomar imágenes y conocer el estado de los yacimientos. La división Gabriela Mistral de Codelco está utilizando vehículos no tripulados para hacer mapas del estado de minerales y yacimientos, y generar, por ejemplo, reportes en 3D. Esto es sólo una muestra del potencial de sus servicios y que está abriendo las puertas a la industria tecnológica también.

Dada las buenas perspectivas del negocio, la firma tecnológica Coasinestá incentivando la venta de estos equipos en la industria desde el año pasado. Ricardo Rivera, gerente de Desarrollo de Negocios de CoasinMiningSolutions, comenta que abrieron un área de servicios asociados, mediante la cual esperan este año tener las primeras soluciones tecnológicas operativas en el campo de servicios de vigilancia, análisis geológico de faenas mineras, estado de relaves, entre otros,aportando también a mejorar la productividad.

La industria de drones está creciendo y sus usos se van diversificando cada vez más. Es un campo de completa experimentación que, cada año, suma nuevos consumidores, tecnologías e innovación, y que está reemplazando la manera de ver, desde el cielo, los negocios. La regulación es la que hoy tiene la misión y el mando para diseñar su camino y velar, tal como dijo el presidente Obama hace unas semanas, por realzar lo bueno y minimizar lo malo, de estos nuevos dueños del cielo.
It is estimated that unmanned aerial vehicles will generate up to US$82 billion of revenue by 2025 in the United States alone. As the use of drones for recreational and commercial activities continues to grow, some countries are beginning to regulate their use.

By Francisca Orellana




Alarm bells began ringing in the White House towards the end of January. Early one morning, a drone, 60cm in length, landed in the gardens of the Presidential residence, surprising not only the security services but also US President Barack Obama, who was on an official visit to India at the time. The event itselfwas described as an accident after a government employee said he was testing the drone for recreational purposes when he lost control.

To regulate their use and begin the process of informing the public about drones, days after the White House incident, for the final of the American football league season, the Super Bowl, the Federal Aviation Administration (FAA) declared the stadium hosting the event in Arizona a "drone-free zone", requesting that the 70,000 fans leave their drones at home. This exemplifies the increase in popularity of these flying machines among the general public, as well as their growth in the world of business.

Their rise has been explosive. With video and photographic cameras on board, their use has grown to include tasks like conducting water samples, surveys of tailings in the mining industry, recording special locations or recreational activities, mapping agricultural areas or for the provision of fertilizers.

This scenario not only provides evidence of the steep rise in unmanned vehicles, but also the need for suitable regulation to oversee their use, especially in urban areas. Currently, their use is authorized on a case by case basis; nevertheless, some countries have made greater progress in terms of regulating the use drones than others. According to experts, this regulation is both necessary and lacking, in order to genuinely help the new industry take off.

Unmanned aerial vehicles first appeared during the First World War, but it was not until the end of the 20th century that they became far more autonomousand their use grew to include security and military missions. They quickly moved into the world of business. Today, there are numerous companies providing drone services or exploring their possible use in business, as is the case in the courier and retail sectors.

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The logistics firm DHL, for example, launched a pilot project in 2014 in the German island of Juist, where it began delivering urgent packages to remote areas using drones. The DHL Parcelcopter experiment aims to transport medication and other emergency goods, according to need. As such, work began on manufacturing a prototype drone in 2013. Eventually, improvements were made so the vehicle was able to travel at the speed of 18 meters per second. According to the firm, these types of projects are helping to narrow the structural gaps in areas located far from cities and towns and are, therefore, providing added value to society. While they have no concrete plans to incorporate drones into their regular delivery operations, drones form part of an area in DHL looking into research for evaluating new distribution possibilities.

Similar to DHL, three years ago Google began working on its Project Wing in Australia. Last year saw the launch of their first courier flight in which goods are delivered by a drone which does not have to land to complete the delivery process.

To optimize deliveries, Amazon is working on its own initiative, Octocopter, with which it plans to transport parcels weighing up to 2.5kg in just 30 minutes in the United States. It should be noted that this size of packaging represents more than 85% of all deliveries carried out by the company. And just a few weeks ago, the Chinese giant Alibaba began testing the delivery of tea packages using drones.

Facebook can also be added to this list thanks to itsproject, Internet.org. This initiative aims to connect two thirds of the world's population currently without internet access, using the Internet.org app. This app is already available in countries like India, Ghana, Kenya and Colombia, and provides basic internet services without charges for data usage. In the second phase of the initiative – due to start this year – they project being able to provide internet access to remote and impoverished areas using drones and balloons.

Regulation begins


There is no doubt that this represents a sector on the up. In fact, according to the Association for Unmanned Vehicle Systems International (AUVSI), the economic impact of this new industry is clear. To 2016, it could generate 70,000 jobs and more than US$13 billion in the United States alone. In 2025, this could rise to 100,000 jobs and revenue of US$82 billion.

Drones are also changing the work of pilots, cameramen, topographers and photographers. TheWall Street Journal recently revealed that the need for faster and more economical work is becoming a major source of competition among specialists, as well as the more serious concerns surrounding the possible collisions between a drone and a small aircraft or helicopter in fumigation jobs or mapmaking. Although there is an agreement in place that drones should not exceed a flying altitude of 121 meters, the FAA has received dozens of complaints of flights having surpassed this limit.

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Nevertheless, the situation will change. While Spain, France, Australia and the United Kingdom already have regulations in place, in mid-February the United States launched its own draft legislation proposals, which will be subject to public consultation until April. Under these proposals, the FAA establishes that each drone should have a maximum weight of 25kg and only fly during the day, remaining visible to its pilot at all times. Furthermore, they should fly below the maximum altitude limit of 152 meters and at a maximum speed of 160 kilometers per hour. They must be operated by pilots over 17 years of age, who must pass a pilot exam and hold the relevant certification in order to fly. Flights during the night are prohibited.

Chile is in a similar situation to the United States. The Directorate General of Civil Aviation (DGAC) has been compiling regulatory legislation since 2014, with a first draft expected to be available for public consultation by the middle of this year. Lorenzo Sepúlveda, Director of the DGAC's Operational Safety Department, says that they are analyzing three key areas: the design and manufacture of drones; requirements for their operation; and the use of air space. In addition, insurance might be required for any type of commercial activity. The authority recognizes that devising legislation on the Remotely Piloted Aircraft Systems (RPAS) is no easy task, since its supervision is incredibly complex and that the subject has still not been fully resolved anywhere in the world. The dilemma, he explains, revolves around knowing who the pilot is and how to detect the presence of drones. Despite this, regulation is necessary given that the industry is in full swing and that legislation would greatly facilitate the growth of the sector.

The Chilean take-off


The first operating permit to fly an unmanned vehicle in Chile was approved in 2012. Since then, this number has continued to rise and nowstands at 54 permits, covering numerous activities, including: aero-photogrammetry; geographical surveying; forest plantation studies; power line inspections; and training flights. However, the true number of unmanned flights is considerably higher due to the fact that many companies and enthusiasts fly drones without a permit. Although there is no official data available on this particular issue, Mariana Bruna, Executive Director of Angel Vision, one of the 25 companies that provides services to a number of different industries using remote controlled drones, says that, according to comments from across the sector, there are at least 300 flights conducted for business purposes and without permits every month. Although it could lose business, Angel Vision, which specializes in the manufacture of drones in accordance with the demand of the industry and its budgets, prefers to operate in a responsible manner without jeopardizing people's safety. Bruna notes that this is vital for projecting a serious market, in which she foresees the transportation of goods in the future as becoming synonymous with drones.

As is the case abroad, the use of drones is continuing to grow in Chile, especially in the armed forces and the mining and forestry sectors. Arauco, for example, has purchased drones – three kilograms in weight and with a flying altitude of up to 350 meters – to help in its combat against forest fires on its property.The attraction of drones to the company is explained by the ease with which they are able to access areas otherwise inaccessible or dangerous to humans, how they provide a better overview of the fires, and how they can therefore improve coordination efforts for bringing them under control. Furthermore, they enable risk detection plans to be drawn up and resources to be optimized, since they facilitate the process of, for example, compiling maps of forest roads. Their ease of use is another contributing factor to their purchase. In addition, the information collected via a drone's camera can be sent to a mobile device, allowing for real-time coordination efforts to be deployed for bringing fires under control.

Drones are also becoming increasingly popular in the mining sector, for picture-taking and for gauging the status of deposits. The Gabriela Mistral division of Codelcois using unmanned vehicles to map the state of minerals and deposits, and to generate, for example, 3D reports. This is just a sample of the potential services the drone industry can offer, and it is beginning to open doors in the technology sector too.

Given the positive outlook of the business, the technology firm Coasin has been incentivizing the sale of drones across the industry for the past year. Ricardo Rivera, Head of Business Development at Coasin Mining Solutions, explains how they have opened an area of drone-associated services. Through this area they expect to have, this year, the first technology solutions operational in the fields of surveillance services, geological analysis of mining works, and surveys of tailings, among others. These initiatives will also help to enhance productivity.

The industry is growing and the use of drones is becoming increasingly diversified. The field is one of experimentation which, every year, successfully incorporates new consumers, technologies and innovations, and which is replacing the way of viewing business, from the sky. Regulation is the current mission and mandate for the new industry. As President Obama said a few weeks ago, this will make the most of the good and minimize the bad. This factor is key to designing the promotion of the sector and the way forward forthe new owners of the sky.
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